Global grant: blindskolan i Jagriti

söndag 23 januari 2022

Maud Brandin

Göteborg City rotaryklubb stödjer Projekt Jagriti – blindskola för flickor i Pune, Indien

Göteborg City Rotaryklubb deltar i ett Global Grant-projekt för bland annat utveckling av verksamheten vid en skola för blinda flickor i Pune, Indien. Skolan har ca 110 elever i klass 1 till 10. Av den totala projektsumman på ca USD 53 000 har klubben bidragit med USD 5 000. Ett tiotal Rotaryklubbar från Indien, Bahrain US, UK, Tyskland och Sverige medverkar som sponsorer. Projektet ska fylla ett behov av att kunna erbjuda onlineundervisning på samma sätt som i vanliga skolor. Följaktligen finns behov av bärbara datorer, smarta mobiltelefoner och surfplattor som kan användas av blinda. Projektet ska också ge speciell IT-relaterad utbildning till lärare på Jagriti-skolan för att göra det möjligt för dem att utforma kursinnehåll som är lämpligt för onlineutbildning till avlägset belägna blinda elever, något som har varit speciellt viktigt i samband med Covid19. Dessutom köps ett antal smarta blindkäppar in. Komplettering sker av bänkar och sanitetsutrymmen.

En övergripande målsättning med skolan som projektet vill stödja är att fler elever efter avslutad utbildning ska kunna gå ut i arbetslivet och fungera i sociala sammanhang.

Efter granskning av Rotary Foundation har projektet fått sin slutliga utformning och det utvidgades då till att också omfatta utbildning av lärare i några andra skolor i området.

Projektet drivs av Rotary Pune Central. Klubben i Pune har sedan lång tid stöttat skolan på olika sätt. Företrädare för klubben i Pune och Göteborg har haft kontakt en längre tid och känner stort förtroende för varandra. Under 2013 besökte ett antal medlemmar i klubben skolan och fick ett mycket gott intryck av verksamheten. Här är några bilder från vårt besök:

Blindskolan i Jagriti får alltså stort stöd tack vare en Global grant, som är ett samarbete mellan flera rotaryklubbar och Rotary Foundation. Vi hade ett hybridmöte på zoom med företrädare för skolan och klubben den 10 oktober 2021 om du vill ha mer information. Klicka uppe till vänster på youtubeikonen här på sidan så kan du se och höra hela mötet. Du kan också klicka här