Välkommen till Göteborg City

onsdag 20 september 2023

Välkommen till Rotary city Göteborg!

Rotary är en ideell internationell organisation med 1,4 miljoner medlemmar i över 220 länder. Vi arbetar aktivt för att förbättra hälsa, ge stöd till utbildning och lindra fattigdom i utsatta delar av världen.

I vår klubb gör vi det genom att ekonomiskt stödja utbildning för blinda flickor i Punab, Indien. Flickorna utbildas inom IT vilket därefter leder till arbete för dem inom den sektorn.

I september genomförde vi ett engagemang i samarbete med Shelter Box. Det är en internationell organisation som finns utspridda på sex platser runt om i världen. De levererar inom några dagar utrustning till nödlidande vid katastrofer såsom i Marocko, Turkiet eller Syrien. På Kungsportsplatsen uppförde Rotary city Göteborg och Shelter Box ett katastroftält och demonstrerade vilken utrustning som de nödlidande erhåller. Exempelvis utrustning för vattenrening, filtar, spader.

Framöver planerar vi läxhjälp till ungdomar med utländsk härkomst. Utbildning och språk är avgörande för framtida arbete och bidrar till att ungdomarna kan integrera sig i vårt samhälle.

Förutom vår välgörande verksamhet har vi varje fredag morgon intressanta föreläsare, som ger oss vidare kunskap och perspektiv. Vi träffas på Hotel Heden.

Rotary city Göteborg är en prestigelös klubb med god och fin gemenskap bland våra medlemmar.

Är du intresserad av att deltaga i något projekt eller bara komma en fredag morgon som gäst hör gärna av dig på telefon till mig! Vi kan också ta en fika där vi berättar mer om vår verksamhet.

Varmt välkommen!

September 2023.